adres

Distelberg 39, 4708 DW, Roosendaal

Wat is Osteopathie?

Osteopathie is een manuele geneeskunde, dat wil zeggen dat een Osteopaat bij de behandeling alleen de handen gebruikt. De behandeling stimuleert het zelfgenezend vermogen van het lichaam.

Osteopaten behandelen de mechanische aspecten van het lichaam. Klachten aan de wervelkolom worden het meest behandeld. Er zijn echter veel meer storingen die pijn in het bewegingsapparaat kunnen veroorzaken. Hoofdpijnen en pijn in de nek en schouder kunnen door Osteopathie behandeld worden. Elke gewrichtspijn, zoals in de heup, knie, enkel, voet, pols, elleboog, schouder en rib kan baat hebben bij een behandeling, veelal liggen oorzaken elders en soms ver weg van de eigenlijke pijnregio.

Sporters op ieder niveau kunnen ook baat hebben bij een behandeling. Sommigen willen graag zo spoedig mogelijk weer verder met hun sport na een blessure. Anderen hebben misschien problemen die niet zichtbaar zijn, maar die hen wel belemmeren om optimaal te functioneren en zodoende slechter presteren. Zij krijgen een toegespitste behandeling zodat zij hun sportieve doelen kunnen bereiken.

Osteopaten kunnen patiënten helpen na een operatie, met name wanneer het lichaam van de patiënt niet kan wennen aan veranderingen. Osteopaten kunnen lichamelijke klachten bij mensen van alle leeftijden behandelen, van een trauma bij de geboorte, chronische middenoorontsteking bij jonge kinderen tot artritis bij ouderen. Zo kan het zijn dat darmkrampjes bij baby’s veroorzaakt worden doordat bij de geboorte hun schedelbasis te weinig ruimte heeft gehad in het geboortekanaal. Daardoor kan een zenuw of bloedvat in de verdrukking raken. Door het hoofdje te behandelen, verdwijnen de krampjes. Tevens kan een snelgeboorte of een te laat breken van de vliezen aan de basis liggen van krampjes of algehele weerstandsverlaging geven.

Een Osteopaat diagnosticeert en behandelt klachten welke veroorzaakt kunnen zijn door een blessure, stress of een andere oorzaak, om het menselijk lichaam zo efficiënt mogelijk te laten functioneren moeten de beperkingen en storingen zo goed mogelijk worden opgespoord en behandeld. Wanneer ons systeem in harmonie en in balans is, functioneert het lichaam optimaal,ook qua energie verbruik. Deze energie is nodig om optimaal te kunnen leven.

Maandag 08:00 - 19:00
Dinsdag 08:00 - 19:00